När jag köpte SWE 87 hösten 2019, så visste jag direkt att jag behövde göra två saker. Riva det befintliga pentryt för att bygga en stickkoj, och där med även bygga ett nytt pentry som bara finns på den ena sidan. Jag ville ha möjlighet att sova 4 vuxna i båten (eller 5 pers om två vill trängas i förpiken). Så här såg båten ut när jag köpte henne.

När jag rev ut det gamla pentryt upptäckte jag att jag dessutom behövde förlänga kojerna, eftersom det gamla pentryt var monterat ända ned till durken. Jag passade även på att riva ut innertaket, så halvvägs in i projektet såg det ut så här.

I akterstuven hade ett skott blivit vattenskadat, så där kapade jag den nedre delen och laminerade dit divinycell.

Även “handskfacken” i sittbrunnen fick lite kärlek. Teaklisterna hade spruckit och bottnarna var ruttna.

Båten hade även hundratals små gelcoat-skador lite överallt. Det flesta beror troligen på felproduktion hos Rivalbåtar som byggde båtarna med den nya sittbrunnen och den här båten är en av dom första dom byggde. Jag ägnade veckor till att få till en bra blandning av olika gelcoat-nyanser som matchar båten, och nu har jag lagat dom flesta skador men jag har inte hunnit slipa dom jämna. Det får jag fixa efterhand. Luckorna tog jag hem för översyn, och vissa målade jag ny topcoat på.

När det var dags att sätta igång med pentryt, så ritade jag först upp det i CAD. Jag bestämde mig för att bygga det i kolfiber, då jag ville montera ett 20 kg tungt kylskåp och ändå inte få en för tung båt. Målet är att båten ska väga in på minimivikten när båten är färdig och slippa kånka ur halva inredningen vid varje kappsegling. Efter CAD-ritningen var klar var det bara att sätta igång att bygga plugg, sedan form och sedan vakuum-injicera hela pentryt. Jag byggde samtidigt två överskåp som ska sitta på var sin sida.

Och efter lackering m m så blev det till slut så här.

I aktern så läckte genomföringarna till häck- och backstag in väldigt mycket vatten eftersom vattnet från hela däcket rinner förbi just där. Så jag borrade ett litet hål en bit nedanför genomföringarna och satte en skiva på insidan så att vattnet dräneras. Funkar riktigt bra!

Dom gamla luckorna var risiga, så jag byggde ett par nya i kolfiber. Jag rev även ut all gammal el och instrument, så nu använder jag endast en Velocitek Prostart som logg och kompass. Dom gamla genomföringarna till logg- och lod-givarna sitter forfarande kvar men de ska plastas igen kommande vinter.

Jag tillverkade även ett par skåp i kolfiber, för glas och tallrikar.

Renovering del 2.

Efter min första säsong med 87:an, så hade jag kommit underfund med vad jag ville göra med inredningen i övrigt. Båten hade för lite förvaring för min smak och jag ville göra om henne så hon passar mina behov, utan att göra henne tyngre. Så här såg hon ut när jag köpte henne hösten 2019.

Sagt och gjort, så åkte all inredning och tak ut. Jag vakuum-injicerade två nya skott i glasfiber och divinycell, som samtidigt ska bli förvaring med hyllor. Huvudskottet sammanlänkades med en balk i taket för extra styvhet. Hyllplanen får fronter i ek som fräses ur på baksidan för att spara vikt.

I själva “salongen” så gillade jag inte ryggstödsdynorna som vilade direkt mot skrovsidorna tidigare. Visserligen var dom väldigt sköna, men dom tog för mycket plats när man skulle sova så man var tvungen att flytta dom varje natt. Och är man ute 4-5 pers så är det trångt nog som det är i en Smaragd. Så jag bestämde mig för att bygga ett par fasta ryggstöd en bit upp på väggarna, som samtidigt skapar en förvaring för småsaker. Även panelen i förpiken åkte ut.

Det som återstår nu är att slipa och spackla och invänta varmare temperatur så jag kan börja måla. Skrovsidor och tak ska målas med topcoat och skott med högblank lack. Även elen ska dras om, men jag försöker ha minimalt med el i båten så det är ett relativt snabbt jobb. Dessutom håller jag på att sy nya dynor. Kommer bli riktigt fint!

Mer info kommer framåt våren.